• چهارشنبه ٢٢ آبان ١٣٩٨-٠٩:٢٩
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ١٦٤٠٨
حسینی میلانی مطرح کرد:

کلیات طرح کاپ در هماهنگی با خط‌مشی‌های تعیین شده شورا است/ راندمان مدیریت پسماند به دلیل استهلاک تاسیسات پایین است

هفتاد و چهارمین جلسه کمیته محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران با حضور رئیس و کارشناسان این کمیته و رئیس سازمان مدیریت پسماند برگزار شد.

به گزارش معاونت ارتباطات و بین الملل شورای اسلامی شهر تهران سید آرش حسینی میلانی در ابتدای این جلسه که به بررسی آخرین اقدامات انجام شده از سوی سازمان مدیریت پسماند اختصاص داشت، گفت: کمیته محیط و خدمات شهری در طول دو سال و نیم گذشته جلسات منظمی را با مسئولان سازمان مدیریت پسماند درخصوص ساماندهی پسماند در شهر تهران برگزار کرده و در این جلسه نیز آخرین اقدامات انجام شده در این رابطه به ویژه طرحی که جدیدا از سوی این سازمان به عنوان «کاپ» مطرح شده، بررسی می‌شود.
وی با تاکید بر اینکه یکی از مهمترین سیاست‌های مدیریت جامع پسماند کاهش تولید پسماند است، اظهار داشت: کاهش پسماند از جمله موضوعات و سیاست‌های کلان مدیریت شهری است و در این چارچوب، اجرای طرح کاپ نیازمند مقدمات و الزاماتی است که باید فراهم شود. اقداماتی هم در گذشته در این رابطه تحت عناوین و طرح‌های دیگر انجام شده که باید از تجارب آنها استفاده کرد و با ارزیابی صحیح مشخص کرد که سیاست‌های قبلی تا چه اندازه با طرح کاپ نزدیک است.
این عضو شورای شهر تهران موضوع نرخ تعرفه و عوارض دریافت خدمات پسماند را از دیگر مسائل مورد اهمیت دانست و تصریح کرد: یکی از مسائل مهم در طرح جامع مدیریت پسماند، مسائل اقتصادی است که باید بررسی شود با چه شیوه و سیستمی باید مسائل اقتصادی در این حوزه را پیش برد. در این رابطه گفت‌وگوهایی با وزارت کشور برای تعیین نرخ عوارض دریافت خدمات پسماند در حال انجام است. ایده‌ها و گزینه‌های در این رابطه مطرح است که باید مورد همفکری قرار گیرد.
حسینی میلانی انجام سرمایه‌گذاری در حوزه مدیریت پسماند را ضروری دانست و خاطرنشان کرد: به دلیل استهلاک تاسیسات و قدیمی بودن فن‌آوری‌ای که هم‌اکنون در حوزه مدیریت پسماند در حال استفاده است، راندمان کار هم پایین است. ما هم‌اکنون نیازمند یک برنامه جدی برای سرمایه‌گذاری در این حوزه هستیم و از سوی دیگر، با محدودیت‌هایی از نظر تامین منابع مالی هم در تهران و هم در کشور روبه‌رو هستیم.
وی ادامه داد: در طرح جامع مدیریت پسماند باید سناریوهای مختلفی از نظر اقتصادی هم بدبینانه و هم خوش‌بینانه دیده شود تا اگر شرایط فضای کسب و کار برای سرمایه‌گذاری مناسب نبوده و بخش خصوصی حاضر به سرمایه‌گذاری نباشد شهرداری تهران طرح جایگزین ولو حداقلی داشته باشد و بداند تامین منابع مورد نیاز به چه صورتی انجام شود.
سخنگوی کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری با اشاره به پیامدهای اجتماعی بازار غیر رسمی پسماند ابراز داشت: متاسفانه شاهد حضور کتفی‌ها و کودکان کار – که عمدتا هم خارجی و از کشور افغانستان هستند - در چرخه جمع‌آوری پسماند هستیم. از این کودکان بهره‌برداری ظالمانه‌ای می‌شود که می‌تواند عوارض و پیامدهای اجتماعی، سیاسی و بهداشتی به همراه داشته باشد. در این مدت هم اقداماتی از سوی دیگر دستگاه‌ها با مدیریت فرمانداری انجام شده و یکی از گودها را در منطقه 20 برچیده شده است.
حسینی میلانی با بیان اینکه جمع‌آوری گودها هر چند براساس اختیارات قانونی است اما حل‌کننده مشکلات نیست، عنوان کرد: تصور این است که با جمع‌آوری گودها مسئله حل می‌شود اما اگر مباحث جامع در نظر گرفته نشود، مشاهده می‌کنیم افراد مستقر در یک گود بعد از اقدامات اینچنینی از یک منطقه به مناطق دیگر جابجا می‌شوند.
وی با اشاره به تعامل مدیریت شهری با پیمانکاران حوزه پسماند یادآور شد: پیمانکاران حوزه پسماند - چه پسماند خشک و چه پسماند تر - از مهمترین بازیگران و اثرگذاران وضعیت پسماند شهری محسوب می‌شوند که تعامل منطقی و مدبرانه با آنها ضروری است.
در ادامه جلسه، صدرالدین علیپور رئیس سازمان مدیریت پسماند رویکرد جدید این سازمان را تمرکز بر کاهش تولید پسماند از مبدا خواند و بیان کرد: نگاهی که در گذشته حاکم بود، تمرکز بر وضعیت آرادکوه و بردن همه پسماندها به این مجتمع بود در حالی که باید همه تلاش کاهش ورودی پسماند به این مجتمع از یکسو و کاهش تولید پسماند از مبدا از سوی دیگر است که البته با مشکلاتی در این رابطه روبرو هستیم.
وی افزود: ما در حوزه‌های نظیر مشارکت اجتماعی در تفکیک از مبدا، زباله‌گردی، ذخیره‌سازی نامطلوب از طریق مخازن مکانیزه و... دچار مشکلاتی هستیم. البته شهردار تهران دستوراتی به شهرداران مناطق در موضوع پسماند در چارچوب ایجاد ایستگاه‌های میانی، رفت و روب و پردازش آرادکوه داده‌اند.
این مقام مسئول با تبیین مشکلات در حوزه عدم مشارکت شهروندان (در مسئله تفکیک از مبدا)، ذخیره‌سازی نامطلوب (مخازن مکانیزه)، پدیده زباله‌گردی، رفت و روب و جمع‌آوری(ماشین‌آلات و نیروی انسانی)، ایستگاه‌های میانی و ناوگان انتقال، پردازش و دفع در مجتمع آرادکوه به عنوان تنها مرکز پذیرش پسماند کلانشهر تهران، برنامه‌های کوتاه‌مدت و میان مدت‌ آموزش و فرهنگ‌سازی با رویکرد اجتناب از تولید و کاهش پسماند، رفع معضل زباله‌گردی و تفکیک از مخازن، پردازش اولیه و بازیابی مواد در ایستگاه‌ها و بهبود پردازش و دفع در آرادکوه از سوی سازمان مدیریت پسماند را تشریح کرد.
بهره‌گیری از تجارب دیگر کشورها، تقویت نظام‌ جمع‌آوری پسماند از طریق آنلاین و برنامه‌های نرم‌افزاری، کمی بودن شاخص‌ها، بررسی برنامه‌های آموزشی و فرهنگ‌سازی از سوی شورا، نظام ارزیابی و بررسی طرح کاپ، میزان انطباق طرح کاپ با طرح جامع مدیریت پسماند، وضعیت ماشین‌آلات و نیروی انسانی جمع‌آوری پسماند، همکاری و همراه رسانه‌ها و وضعیت تامین منابع مالی از جمله مسائلی بود که از سوی مشاوران و کارشناسان کمیته محیط زیست و خدمات شهری مطرح شد.
در پایان این نشست، حسینی میلانی با تاکید بر لزوم هماهنگی تمام ارکان مدیریت شهری برای موفقیت طرح کاپ گفت: مستندات مربوط به طرح کاپ باید به شورا ارائه شود تا با رفع ابهامات و سوالات، حمایت و هماهنگی کامل از این طرح در سطح شورا صورت گیرد. کلیات اجرای طرح کاپ همسو با برنامه سوم شهرداری و در هماهنگی با خط‌مشی‌هایی است که شورا آن را تعیین کرده است.
وی با اشاره به بودجه سال 99 اظهار داشت: در حال نزدیک شدن به فصل بودجه و بررسی و تصویب آن در شورا هستیم. در بودجه سال 99، اولویت با طرح‌ها و پروژه‌های مهم است در این چارچوب سازمان مدیریت پسماند باید با در نظر گرفتن کمبود منابع مالی در بخش سرمایه‌گذاری الزامات مدنظر خود برای اجرای این طرح را در نظر گرفته و به شورا ارسال کند تا شاهد دستاوردهای خوبی باشیم.
رئیس کمیته محیط زیست و خدمات شهری با بیان اینکه پیوستگی میان فعالیت‌ها موضوعی فنی و تخصصی است، تصریح کرد: هماهنگی میان قسمت‌ها و بخش‌های مختلف موجب موفقیت در اجرای این طرح خواهد شد. با این حال، نظرسنجی از شهروندان، ارتباط با گروه‌های اجتماعی و تشکل‌ها و همچنین ذینفعان مورد تاکید است. مدارس و شورایاری‌ها از ظرفیت‌های بالقوه‌ای هستند که باید از آن پتانسیل برای تضمین موفقیت این طرح در حوزه پسماند استفاده کرد.

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: