• چهارشنبه ١٧ مهر ١٣٩٨-٠٩:١٨
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ١٦٣٨٩
محسن هاشمی در مراسم رونمایی از سامانه شهرسازی شهروند محور بیان داشت:

سامانه هوشمند شهرسازی باید بتواند از حقوق عمومی دفاع و جلوی رانت و تضییع منافع شهروندان را بگیرد/ انتظار مردم از شهرسازی، کاهش زمان طولانی صدورپروانه وپایان کارساختمان است/ عکس

رییس شورای اسلامی شهر تهران گفت: اگر سامانه شهرسازی بتواند بصورتی هوشمند اقدامات را رصد کرده و اطلاعات را بصورت دسته بندی شده در اختیار مدیران قرار دهد، قطعا امکان دفاع از حقوق عمومی وجلوگیری از سواستفاده، رانت و تضییع منافع شهروندان افزایش خواهد یافت.

به گزارش معاونت ارتباطات و بین الملل شورای اسلامی شهر تهران محسن هاشمی رییس شورا در مراسم رونمایی از سامانه شهرسازی شهروند محور که صبح امروز برگزار شد با تایکد بر اینکه ارائه خدمتهایی نظیر سامانه شهرسازی شهروند محور، اقدام خوبی است که دسترسی شهروندان به اطلاعات مورد نیاز و مراجعه آنها به شهرداری و دفاتر خدمات الکترونیک را کاهش می دهد ادامه داد: البته در گذشته هم به نوعی این دسترسی از طریق سامانه شهرسازی و شماره پرونده شهرسازی وجود داشت که سامانه جدید آن را تکمیل و تسهیل می کند.

 

وی مهمترین ویژگی این سامانه را در اختیار عموم گذاشتن جزییات وضعیت ملک، سوابق و طرحهای احتمالی آینده  برشمرد و افزود: پیش از این فقط از طریق سیستم شهرسازی و دفتر خدمات الکترونیک قابل مشاهده بود و به نوعی گامی در شفاف سازی و دسترسی آزاد به اطلاعات محسوب می شود.

 

رییس شورای اسلامی شهر تهران یادآور شد:  البته ابهامی به این نوع فعالیتها از سوی برخی کارشناسان وارد شده است که انتشار این میزان گسترده از اطلاعات، اگر فرهنگ استفاده و آموزش صحیح آن وجود نداشته باشد، به چه نتیجه ای می رسد؟

 

وی افزود: در برخی موارد ممکن است انتشار این اطلاعات، به سواستفاده برخی افراد نظیر بنگاههای معاملات ملکی برای اطلاع از وضعیت املاک که مالکان یا خریداران جدید آن از وضعیت ملک بی اطلاعند منجر شود.

 

به اعتقاد هاشمی چالش اصلی معاونت شهرسازی، تلاش برای آموزش همگانی شهروندان جهت استفاده از این اطلاعات است که اگر با روش رسانه ای و سیستم درستی طراحی و اجرا شود، منافع شهروندان را افزایش و هزینه های کم اطلاعی و آسیب پذیری آنها را کاهش می دهد.

 

وی همچنین یادآور شد: باید اتصالی بین این سامانه ها و سیستم های کنترلی و دریافت عوارض ومالیات شهری ایجاد شود تا همه ذینفعان در ارزش افزوده فعالیت های ساختمانی سهیم باشند و منافع آن تنها به سازنده یا بساز بفروش نرسد.

محسن هاشمی با اشاره به اینکه  شاهد هستیم که بیش از 70 هزار پرونده در کمیسیون ماده صد انباشته شده و دهها برابر این مقدار از طریق سیستم نظارت فنی و تغییر پروانه در شهرداری، توانسته اند بیش از میزان مصوب در طرح تفصیلی و دستور نقشه اصلی خود، بنا احداث کنند و منافع هنگفتی بدست بیاورند افزود: این در شرایطی است که  سهم مدیریت شهری و پرداخت هزینه های خدمت رسانی را ادا نکرده اند.

 

رییس شورای اسلامی شهر تهران خاطر نشان ساخت: اگر سامانه شهرسازی بتواند بصورتی هوشمند اینگونه اقدامات را رصد کرده و اطلاعات را بصورت دسته بندی شده در اختیار مدیران قرار دهد، قطعا امکان دفاع از حقوق عمومی وجلوگیری از سواستفاده، رانت و تضییع منافع شهروندان افزایش خواهد یافت.

وی در پایان مهمترین مطالبه امروز شهروندان از شهرسازی را کاهش زمان صدور پروانه و پایان کار ساختمان دانست و گفت: متوسط صدور زمان پروانه ساختمانی در تهران یکسال وپایان کار ساختمان حدود شش ماه است که البته بخش قابل توجهی از آن مربوط به ارتباط با دستگاههایی خارج از شهرسازی مانند سازمان ثبت اسناد، آتش نشانی، فضای سبز ، مترو و .. می باشد که می توان با مکانیزه کردن وتسریع در آن، این زمان را کاهش داد
لینک تصاویر: http://shora.tehran.ir/default.aspx?tabid=1114&ArticleId=18582

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 





اخبار مرتبط