• شنبه ٢٥ خرداد ١٣٩٨-١٨:٤١
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ١٥٦٩٢
در جلسه شورای راهبردی انتخابات شورایاری ها مطرح شد؛

احمد مسجد جامعی: پروسه انتخابات شورایاری ها رسما آغاز شد/ انتخابات قطعا در تیر ماه برگزار می شود

احمد مسجد جامعی رییس شورای راهبردی انتخابات شورایاری ها گفت: پروسه انتخابات شورایاری ها رسما آغاز شده و از اواخر خرداد ماه ثبت نام کاندیدا ها شروع و در تیر ماه نیز شاهد برگزاری انتخابات خواهیم بود.

به گزارش معاونت ارتباطات و بین الملل شورای اسلامی شهر تهران جلسه شورای راهبردی انتخابات شورایاری ها با حضور احمد مسجد جامعی رییس این شورا، پیروز حناچی شهردار تهران، آرش حسینی میلانی ، علی اعطا، سید محمود میر لوحی ، افشین حبیب زاده ، بهاره آروین از اعضای ستاد هماهنگی شورایاری ها، معاون سیاسی فرمانداری تهران، جوادی یگانه معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران ، دبیر اجرایی انتخابات ، نماینده اداره کل آموزش و پرورش شهرستان های استان تهران ، نماینده ثبت احوال استان تهران، نماینده بسیج و نماینده سازمان نظام پزشکی برگزار شد.
احمد مسجد جامعی در این جلسه با بیان اینکه انتخابات شورایاری قطعا در تیر ماه برگزار می شود گفت: پروسه برگزاری انتخابات از قبل آغاز شده بود اما با این جلسه به طور رسمی شروع می شود.

مسجد جامعی در ادامه افزود: یکی از وظایف شهرداری کمک کردن به افزایش مشارکت شهروندان در انتخابات است و از هم اکنون دستگاه های مسئول در این زمینه وظیفه دارند از طریق تابلوهای تبلیغاتی، روزنامه همشهری و سایت ها و خبرگزاری ها این انتخابات را اطلاع رسانی کنند. البته در این راه نباید از هیچ فرد یا گروه خاصی حمایت شود و صرفا مشارکت در انتخابات تبلیغ شود.

مسجد جامعی با اشاره به برگزاری الکترونیکی این انتخابات گفت: موفقیت این انتخابات برای ما مهم است لذا باید تدابیر لازم صورت گیرد که اگر در مناطقی سیستم الکترونیکی جواب ندهد روش های جایگزین پیش بینی شود. در برخی مناطق به دلیل بافت قومی رقابت فشرده است لذا دقت شمارش آرا باید از بیشترین حساسیت برخوردار باشد.

وی همچنین افزود: باید شرایطی فراهم شود تا اعضای نهاد های تخصصی نظیر نظام پزشکی و نظام مهندسی به عنوان کاندیدا در شورایاری ها فعالیت داشته باشند و زمینه این مشارکت افزایش یابد چرا که بسیاری از مسائل در محله اتفاق می افتد که با نظر تخصصی این افراد قابل حل خواهد بود. بحث مربوط به مدیریت پسماند و یا آلودگی محیط زیستی ناشی از وضعیت فاضلاب می تواند با نظرات تخصصی این افراد حل و فصل شود. ما نیاز به دوستانی داریم که تخصصی تر این کارها را ببینند.

مسجد جامعی افزود: ما می خواهیم گروه های مختلف اجتماعی در این انتخابات مشارکت داشته باشند و میتوان از گروه هایی نظیر پزشکان و یا آموزش و پرورش برای معتمدین نیز بهره برد.

پیروز حناچی :مشارکت مردم در تصمیمات محلی بزرگترین کمک به اداره امور شهر است/ تلاش کنیم خوشنام ترین و نزدیکترین افراد به وجدان عمومی محلات انتخاب شوند

پیروز حناچی شهردار تهران نیز در این جلسه گفت: انتخابات محلی و شورایاری ها ، مردمی ترین سطح و ملموس ترین انتخابات است که باید با حداکثر حس تعلق مکانی انجام شود. یعنی اگر مردم احساس کنند در تصمیمات محلی نقش دارند و خواسته هایشان مورد توجه قرار می گیرد بزرگترین کمک به اداره امور شهر خواهد بود.

وی در ادامه افزود: نقطه ایده آل از این منظر این است که عوارض محلی که اخذ می شود برای همان منطقه و محل هزینه گردد که در بسیاری از کشور های پیشرفته دنیا تلاششان این است این اتفاق بیافتد.بدین صورت که اگر خریدی انجام می شود و درصدی از عوارض به نفع شهرداری کسر می گردد این عوارض برای عمران و آبادی همان محدوده هزینه شود . البته تا این زمان راه طولانی در پیش داریم ولی امیدواریم در این مسیر حرکت کنیم.
حناچی افزود: تلاش ما این است که این انتخابات آبرومند برگزار شود.
وی ادامه داد: از جمله ویژگی های این انتخابات الکترونیکی بودن آن است که البته این مهم در انتخابات نظام مهندسی هم صورت گرفته بود و ما تجربه خوبی از آن داریم. گرچه در انتخابات شورایاری ها تعدد و تنوع کاندیداها خیلی بالا است اما در این روش قابل دستیابی هستند.

شهردار تهران همچنین گفت: باید تلاش کنیم خوشنام ترین و نزدیکترین افراد به وجدان عمومی محلات انتخاب شوند و ما به عنوان شهرداری باید بازار رقابت را داغ کنیم تا مشارکت حداکثری اتفاق بیافتد.

وی افزود: مقدمات کار انجام شده و شهرداری آماده پیگیری این انتخابات خواهد بود.

علی اعطا : به بخش تبیینی شورایاری ها نیز پرداخته شود
در این جلسه همچنین علی اعطا سخنگوی شورای شهر تهران و عضو ستاد هماهنگی شورایاران گفت: در بحث اطلاع رسانی گویا از سوی شهرداری تهران ستاد اطلاع رسانی تشکیل شده که در راستای چارچوب های مقرر شده،مقاطع زمان برگزاری انتخابات اطلاع رسانی صورت می گیرد اما به نظر این موضوع یک بخش تبیینی هم دارد که از ما انتظار می رود به آن بپردازیم. اینکه شورایاری چیست؟ ضرورتش چیست ؟مبانی نظری آن چه بوده؟ چه چارچوبی دارد و ریشه اش از کجا می آید؟

وی ادامه داد: در حال حاضر بخش قابل توجهی از مردم اطلاع و اشرافی درباره شورایاری ها و اینکه ریشه آن چیست ندارند و لذا پیشنهاد می کنم راجع به این موضوع برنامه ای داشته باشیم. انتظار می رود عوامل دخیل در برگزاری انتخابات به این مهم بپردازند و پیشنهاد می کنم کارگروه یا کمیته ای در این راستا تشکیل شود تا با همکاری رسانه ها مطالبی که باید مطرح شود. امیدوارم این موضوع مغفول نماند.

سید محمود میرلوحی : فرصت شورایاری ها فرصت منحصر به فرد شهر تهران است/ افراد باید دارای شناسنامه فعالیت اجتماعی هم باشند.

سید محمود میر لوحی رییس کمیته اقتصاد و تنظیم مقررات شورا و دیگر عضو ستاد هماهنگی شورایاری ها نیز در این جلسه گفت : امروز فرصت شورایاری ها برای شهر بزرگ تهران با این جمعیت گسترده ،فرصت منحصر به فردی است.

وی ادامه داد: در این ساختار گسترده شهر، ساختار مستقر پاسخگو و در ارتباطات منظم نداریم و شورایاری ها می توانند نمود عینی این امر باشند.
میر لوحی گفت: در بسیاری از شهر بزرگ دنیا هر فردی علاوه بر شناسنامه ثبت احوال ، یک شناسنامه فعالیت اجتماعی محلی و منطقه ای دارد و لذا این کار به عهده جمع ما است که به این بخش نیز عمق دهیم و در جهت تقویت آن گام برداریم.

این عضو شورا افزود: در انتخابات پیشرو این بار از سازمان نظام مهندسی و نظام پزشکی و اتاق اصناف دعوت شد تا در این جهت اقدام شود.

وی افزود: در راستای برگزاری انتخابات سازو کار اولیه ایی پیش بینی شده بود که از این طریق 11 نفر از هر محله به عنوان معتمدین، در هیات نظارت و هیات اجرایی منطقه مشارکت کنند که البته هنوز هم از اجرایی شدن این امر نا امید نیستیم. این امر اگر اتفاق بیافتد اتفاق خوبی است.

آرش حسینی میلانی نایب رییس ستاد هماهنگی شورایاری ها نیز تاکید کرد : ثبت نام کاندیداها از نظر اجرایی باید زودتر شروع شود و در حال حاضر سایت شورایاری برای نام نویسی کاندیداها ها معرفی شده است و امیدواریم دوستان فاوا این مهم را عملیاتی کنند.

افشین حبیب زاده دیگر عضو ستاد هماهنگی شورایاری ها نیز گفت: باید تاکید کرد کار شروع شده و به نوعی این جلسه فراخوان عمومی باشد تا کسانی که قصد شرکت در انتخابات و کاندیداتوری را دارند آماده باشند.

بهاره آروین : انتخاب شهروندان مشارکت جو به عنوان شورایاران یعنی برد ما
بهاره آروین دیگر عضو ستاد هماهنگی شورایاران نیز گفت: ضرورت وجود این شورای راهبردی هماهنگی بین دستگاه ها است و امیدواریم با این هماهنگی ها انتخابات دوره پنجم شورایاری ها با مشارکت حداکثری اتفاق بیافتد.

وی ادامه داد: اینکه ما همه گروه ها و اقشار از نظام پزشکی و نظام مهندسی گرفته تا ثبت حوال و آموزش و پرورش و بسیج و ... همه را به کمک طلبیدیم به این دلیل است مشارکت حداکثری در انتخابات محقق شود. امیدواریم در این مهم اطلاع رسانی دقیق صورت گیرد.

آروین همچنین افزود: اگر بتوانیم با مشارکت شهروندان کاری کنیم که شهروندان مشارکت جو به عنوان شورایاری ها انتخاب شوند آن زمان برد ما اتفاق می افتد. یعنی حل مسائل مردم توسط مردم و این کاری است که شورایاران منتخب می توانند محقق کنند.

در این جلسه همچنین جوادی یگانه معاونت اجتماعی و رییس ستاد اجرایی انتخابات شورایاری ها گفت: آنچه در پنجمین دوره شورایاری ها پیشنهاد شده این است که در تصمیماتی که صرفا در سطح محله است شهرداری موظف است نظرات شورایاری را اخذ کنند و از طرفی دخالت شورایاران در امور مالی واداری و اجرایی کمتر شود، یعنی همزمان نظارت آنان بیشتر و دخالت آنان در امور شهرداری کمتر می شود . این یعنی همان مدیریت محله ای و تحقق تهران شهری برای همه.

وی ادامه داد: این انتخابات اولین انتخابات به صورت مکانیزه در تهران است که هم ثبت نام و هم برگزاری انتخابات به صورت مکانیزه برگزار می شود.
جوادی یگانه در ادامه از لزوم همکاری سازمان ها و نهاد های دخیل در انتخابات سخن به میان آورد و تاکید کرد که در معرفی نماینده های این سازمان ها در شعب صندوق اخذ رای و هیات های نظارت و اجرایی مناطق تسریع شود.

در ادامه طحایی دبیر ستاد اجرایی انتخابات نیز بر صحت سلامت و سرعت برگزاری این انتخابات تاکید کرد.
وی گفت: برگزاری این انتخابات کار گسترده و وسیعی است. فقط کافی است قیاسی داشته باشیم بین این انتخابات و انتخابات شورای شهر که در شورا فقط یک حوزه انتخابیه برای انتخاب 21 نفر داشتیم اما هم اکنون 352 محله تهران حوزه انتخابیه مستقل خواهند داشت که اهالی محل ۹را به عنوان اعضای شورایاری محله خود می خواهند انتخاب کنند. لذا این امر همراهی و همکاری همه را می طلبد .

وی ادامه داد: از همراهی و همکاری وزارت کشور و فرماندار تهران و همه کسانی که کمک کردند تا این انتخابات به خوبی برگزار شود تشکر می کنم .

طحایی افزود: با توجه به فضای سیاسی اجتماعی کشور هر چقدر این انتخابات پر شور ترباشد قطعا برای نظام جمهوری اسلامی و مدیریت کشوری مفید،موثر و کارآمد خواهد بود و برد ملی و بین المللی خواهد داشت. اگر انتخابات مکانیزه برگزار شود هم برد ملی خواهد داشت و تهران که در همه حوزه ها الگویی برای کل کشور است در این بخش هم الگو خواهد بود.

وی در توضیح مکانیسم انتخابات گفت: فرمانداری شهرستان های استان و حوزه کلان شهر تهران بایستی در هیات نظارت منطقه و هیات اجرایی مرکزی و در شعب اخذ رای که به عنوان رییس شعب انتخابیه به حساب می آید، نماینده معرفی کنند.

طحایی افزود: ما تقاضای ویژه ای از فرمانداری داریم اینکه موضوع امنیت انتخابات شورایار ها را مطرح و دستگاه های امنیتی موظف باشند همکاری و همیاری کنند.
طهایی گفت: در بخث محل های استقرار شعب اخذ رای نیز نیازمند همراهی و همکاری آموزش و پرورش هستیم.
وی ادامه داد: تلاش ما این است که از نیروهای بومی به عنوان معتمدین در محل های اخذ رای استفاده شود.

در ادامه ملکشاهی معاون سیاسی فرمانداری تهران نیز توصیه هایی در راستای برگزاری هر چه بهتر این انتخابات ایراد نمود و گفت: از گذشته قرار بود نهاد شورایاری ها به صورت قانون کشوری رسمیت یابد و ابهامات قانونی آن به حداقل برسد که امیدواریم این مهم هر چه سریعتر با پیگیری شورایعالی استانها محقق شود.

وی با بیان اینکه در باب نظارت در کنار همه شما خواهیم بود افزود:
عدم دخالت شهرداران مناطق و نواحی باید کنترل و بررسی شرایط رای دهندگان و کاندیداها نیز باید نهایی شود و در شمارش آرا سعی شود از افرادی استفاده گردد که حداقل جانبداری را داشته باشند.

در ادامه نماینده اداره کل آموزش و پرورش شهرستان های استان تهران گفت: با توجه به زمانی که باقی مانده ضرورت سرعت دهی به کار بیشتر است .
وی افزود: با توجه به اینکه در انتخابات اکثرا افراد فرهنگی به عنوان هیات های اجرایی مشارکت دارند لذا ترتیبی اتخاذ شود که در هیات های اجرایی این انتخابات نیز افراد فرهنگی حضور داشته باشند. 

وی افزود: آموزش و پرورش کمال همکاری را خواهد داشت.

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: