• يکشنبه ٢٤ شهريور ١٣٩٨-١١:٣١
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ١٦٠٢٣

تصویب لایحه ساماندهی منابع آلاینده دیزل در محیط های کارگاهی شهر تهران

در صحن شورا صورت گرفت: 5-164

اعضای شورای اسلامی شهر تهران طبق لایحه ارسالی از شهرداری تهران با ساماندهی منابع آلاینده دیزل در محیط های کارگاهی و عمرانی شهر تهران موافقت کردند.

 

 

به گزارش معاونت ارتباطات و بین الملل شورای اسلامی شهر تهران در یکصد و شصت و چهارمین جلسه شورا بررسی لایحه ساماندهی منابع آلاینده دیزل در محیط های کارگاهی و عمرانی شهر تهران در دستور قرار گرفت.

در همین راستا زهرا صدر اعظم نوری رییس کمیسیون سلامت محیط زیست و خدمات شهری شورا گزارشی در این خصوص را قرائت کرد.

بعد از قرائت گزارش صدر اعظم نوری حسن خیلی آبادی گفت: در ابتدا باید سهم این منابع در آلایندگی تهران و آلایندگی صوتی مشخص شود و این در حالی است که منابع عمده آلایندگی شهر تهران نظیر موتور سیکلت ها و منابع دیگر را رها کردیم و این منابع را زیر ذره بین قرار داده ایم.

وی ادامه داد: این در حالی است که در شرایط تحریم خرید دستگاه ها و ماشین آلات کارگاهی و یا استاندارد سازی آن بسیار سخت خواهد بود و عملا منجر به تعطیلی کارگاه ها خواهد شد.

در ادامه مجید فراهانی نیز گفت: سهم آلایندگی موتور های دیزلی و ماشین های راه سازی نسبت به سایر الاینده های متحرک کمتر است اما یکی از مهمترین مطالبات شهروندان تهران ساماندهی این منابع در خصوص آلایندگی های منتشره به خصوص آلایندگی صوتی ویژه در اوقات استراحت بوده است.

فراهانی افزود: شکایت های شهروندان به سامانه 1888 و 137 نیز موید مزاحمت های گاه و بیگاه و شب و نصف شب این منابع و در زمانی است که آنان در حال استراحت هستند و با صدای گوشخراش ماشین آلات راهسازی عملا امکان استراحت حداقلی از آنها گرفته می شود. 

فراهانی افزود: این در حالی است که این ماشین آلات به شکل مستمر و مدام در حال تولید آلایندگی هستند.

رییس کمیته بودجه شورا گفت: لذا برای مقابله با این منابع یک راه، بازرسی و مخالفت و پیگیری بعد از اتفاق است و راه دوم راه پیگشگیری و ضابطه مند کردن و ساماندهی و ایجاد استاندارد ها قبل از اجرای کار است. لذا باید استاندارد ها رعایت شود و امکان فعالیت و کار بی خطر و ایجاد فعالیت بدون الاینده صوتی فراهم شود. 

در ادامه محسن پور سید آقایی معاون حمل و نقل و ترفیک شهرداری تهران نیز گفت: به لحاظ کلیات نباید از هیچ مورد کوچکی در خصوص آلودگی ها گذر کرد.

وی ادامه داد: خوشبختانه این شورا عزم خود را برای مبارزه با آلودگی هوا نشان داده و سال گذشته نیز موفقیت نسبی هم داشته است. 

وی در ادامه افزود: اصولا آمار برداری و نمونه برداری از این منابع آلایندگی تا کنون صورت نگرفته اما گزارش های میدانی نشان می دهد هزاران دستگاه از این ماشین آلات در کارگاه های ساختمانی مشاهده می شود آلودگی های زیستی و صوتی تولید می کنند. 

پور سید آقایی در ادامه افزود: این در حالی است که این ماشین آلات بیشتر در کوچه ها و مجاورت خانه ها هستند و دود و آلودگی صوتی آنها اثر گذاری بیشتری بر مردم دارد.

وی خاطر نشان ساخت: دیدگاه کلی در این دستور العمل این است که شهرداری وظیفه نظارت عالیه را بر عهده دارد چرا که ناظرین عملا طرف قرار داد با خود صاحب ملک هستند. لذا کار نظارت کلان نباید از سوی شهرداری رها شود و فقط به امید ناظرین ساختمان سازی باشند. این ناظرین مهندسین عمران هستند و هیچ سابقه ای در خصوص مسائل و آلایندگی محیط زیستی ندارند و در خصوص رعایت دستورالعمل های محیط زیستی تخصص کافی را ندارند. لذا نظارت شهرداری به عنوان نظارت عالیه لازم است که وجود داشته باشد.

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: