• سه شنبه ١٥ بهمن ١٣٩٨-١٧:١٣
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ١٧١٠٣
سالاری در نشست خبری مطرح کرد:

بودجه شهرداری به درون محلات می رود/ کاهش رانت و فساد در حوزه عوارض شهرسازی

رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورا در نشست خبری بر کاهش رانت و فساد و شفاف سازی در حوزه عوارض شهرسازی خبر داد.

به گزارش معاونت ارتباطات و بین الملل شورای اسلامی شهر تهران محمد سالاری رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران در نشست خبری خود با اصحاب رسانه در تشریح بودجه مربوط به حوزه شهرسازی و معماری سال 99 شهر داری تهران گفت: 12169 میلیارد تومان از بودجه 30200 میلیارد تومانی سال 99 شهرداری تهران مربوط به منابع درآمدی حوزه شهرسازی اعم از درآمدهای پایدار و یا ناپایدار است، این مبلغ که حدود 40 درصد از بودجه سال 99 را تامین می کند شامل 710 میلیارد تومان عوارض زیربنا، 1000 میلیارد تومان پذیره، 136 میلیارد تومان عوارض تطویل، 147 میلیارد تومان جرائم ماده صد، 6900 میلیارد تومان عوارض مازاد تراکم (تراکم مجاز طرح تفصیلی) که بیشترین منبع درآمدی حوزه شهرسازی است، کمتر از 5 میلیارد عوارض تفکیک، 2/29 میلیارد تومان عوارض پیش آمدگی، 3066 میلیارد تومان عوارض ارزش افزوده ناشی از اجرای طرح های عمرانی و توسعه شهری و تغییر کاربرد و 180 میلیارد تومان عوارض حذف پارکینگ است.

تغییر رویکرد در تدوین بودجه شهرداری تهران

وی با اشاره به تغییر رویکرد بودجه در حوزه شهرسازی بیان کرد: خوشبختانه امسال یک تغییر رویکرد و استراتژی در تدوین بودجه شهرداری تهران از سوی شهردار تهران صورت گرفته و قطعا این تغییر رویکرد مبتنی بر استراتژی ها، اولویت ها و مطالبات شورای پنجم و باور و اعتقاد شهردار تهران بوده است. امسال برای اولین بار در فرایند تدوین و تصویب بودجه شهرداری تهران بجای توجه صرف به حوزه های سخت افزاری عمرانی و بزرگ مقیاس، بر حوزه هایی که طی سنوات گذشته مغفول مانده بود، متمرکز شده است. درگذشته رویکرد مدیریت شهری بر تخصیص بودجه به حوزه های قابل مشاهده آن هم با هدف تصاحب جایگاه های سیاسی برتر بود اما امسال شورا و شهرداری بر اساس نیاز واقعی شهر، بودجه را به درون محلات برده اند.

تحقق شعار از مطالعه به پروژه رسیدن در شهر تهران

سالاری ادامه داد: کمیسیون شهرسازی و معماری توانست سازمان نوسازی و معاونت برنامه ریزی را مجاب به تهیه سند توسعه برای 180 محله غیر برخوردار و کم برخوردار شهر کند تا بدین ترتیب شعار از مطالعه به پروژه رسیدن به مفهوم واقعی محقق شود و تخصیص  2000 میلیارد تومان بودجه صرفا برای پروژه های محله ای افتخاری برای حوزه شهرسازی و معماری است چراکه در دوره های گذشته این حوزه ها مغفول مانده بود و اکنون رضایتمندی زیادی را برای شهروندان رقم می زند.

رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران توجه به پلازاها و میدانگاه های شهری را رویکرد دیگر بودجه 99 شهرسازی اعلام کرد و گفت: قرار است 15 پروژه مهم در حوزه بازآفرینی شهری و 5 پروژه پلازای شهری  در سطح اجرایی محلات شود.

وی تصریح کرد: برای مناسب سازی فضاهای عمومی و پیاده راه ها نیز 400 میلیارد تومان بودجه در نظر گرفتیم که این یک رقم بی سابقه است و ما انتظار داریم بودجه این بخش افزایش پیدا کند، چراکه یکی از مهم ترین چالش های شهر تهران مساله مناسب سازی است.

سالاری افزود: در بودجه مشترک حوزه شهرسازی و حوزه سلامت نیز 15 میلیارد تومان به توسعه بوستان هایی از قبیل فاز 2 بوستان ولایت، بوستان ایرانیان، بوستان گل ها، بوستان چهار باغ و ... که عمدتا در مناطق غیر برخوردار شهر قرار دارند، تخصیص داده شده است، علاوه بر این نیز 200 میلیارد تومان برای تملک باغات در محلات دارای بافت فرسوده و دارای جمعیت قابل توجه، در نظر گرفته شده است. در سال گذشته ما شاهد تملک باغات زیادی بودیم و در بازدیدهایی که از سطح محلات داشتم بازخوردهای بسیار خوبی را از سوی شهروندان دریافت کردم.

عضو شورای شهر تهران با اشاره به بودجه حوزه ایمنی، بحران و تاب آوری به عنوان یکی از مهم ترین ماموریت های حوزه شهرسازی و معماری و بین بخشی، اظهار داشت: 1076 میلیارد تومان بودجه برای این حوزه که در دور ه های گذشته مغفول مانده بود، در نظر گرفته شده است. پس از حادثه پلاسکو با بررسی بودجه این حوزه مشاهده کردیم که رقم های ناچیزی به این حوزه مهم، اختصاص داده شده که بعد از آن در دوره پنجم بودجه مربوطه، هم در بخش ارتقاء سطح استانداردها، هم آموزش  و هم خرید تجهیزات استاندارد و...افزایش یافت.

کاهش رانت و فساد و شفاف سازی در حوزه عوارض شهرسازی

وی در ادامه در خصوص تعیین عوارض حوزه شهرسازی و معماری گفت: لایحه عوارضی که در شورای شهر تصویب شد، یکی دیگر از افتخارات حوزه شهرساز و معماری است، رویکرد ما در تدوین و اصلاح این لایحه انظباط بخشی به فرایند اخذ عوارض، شفاف سازی، کاهش امضاهای طلایی و اختیارات مدیران شهری بود. یکی از مهم ترین چالش های حوزه شهرسازی و معماری فساد و رانت ناشی از تصمیمات و امضاهای طلایی بوده که ما در دوره پنجم با مجموعه ای از طرح هایی که ارائه دادیم توانستیم تا حدودی در راستای کاهش آن گام برداریم. در فرایند تصویب لایحه عوارضی نیز سعی کردیم، کلیه آیتم های عوارضی که در شهرداری بصورت قانونی اما بدون ضابطه و فرمول مشخص، دریافت می شد و معیاری برای ارزیابی و سنجش نداشته را بررسی و برای آن ها فرمول تهیه کنیم و شهرداری تهران را ملزم کردیم که این عوارض در سامانه ای بصورت سیستمی محاسبه شود و از این طریق این حوزه انظباط بخشی شد و امیدواریم شاهد جهش قابل توجهی در حوزه کاهش فساد و رانت باشیم.

دفترچه تعیین ارزش مکانی همه پارسل های شهر تهران تهیه می شود

سالاری ادامه داد: ما در این لایحه شهرداری تهران را ملزم کردیم مبنای محاسبه عوارض ساخت و ساز در محدوده 700 کیلومتر مربعی شهر تهران که 930 پارسل دارد را مبتنی بر مرغوبیت مکانی در مقیاس پارسل بیاورد، و تا شهریور ماه دفترچه تعیین ارزش مکانی همه پارسل های شهر تهران را ارائه دهد تا از این طریق بتوانیم در سال بعد عوارض رامبتنی بر رعایت عدالت اجتماعی تعیین کنیم.

پیشگیری از وقوع تخلفات ساخت و ساز با افزایش عوارض

وی تصریح کرد: رویکرد دیگر ما در تدوین و تصویب این لایحه، افزایش درآمدهای پایدار بود که در این راستا لایحه عوارض زیربنا و پذیره که جزو عوارض پایدار هستند را افزایش دادیم، ضمن اینکه سعی کردیم عوارض قابل توجهی را برای حوزه تخلفات و تثبیت ها تعیین کنیم تا موجب پیشگیری از بروز تخلفات شود، ضمن اینکه به رویکرد عدم شهر فروشی نیز در این لایحه توجه شده است. همچنین اخذ عوارض مازاد تراکم از پارکینگ های طبقاتی و پارکینگ های مکانیزه را حذف کردیم تا بخش خصوصی برای ورود به این حوزه تمایل پیدا کند، چراکه علی رغم مصوبه کمیسیون ماده 5 مبنی بر پارکینگ سازی توسط بخش خصوصی، این مصوبه بدلیل عدم توجیه اقتصادی مورد اقبال بخش خصوصی قرار نگرفت.

سالاری اضافه کرد: در مصوبات گذشته و اجرای آن ها، اشکالات و ابهاماتی وجود داشته که موجب تصمیم گیری های سلیقه ای و اجحاف به شهروندان می شد که این ابهامات را در این لایحه رفع کردیم. نهایتا در محدوده هایی مانند منطقه 12 که بافت فرسوده و بافت تاریخی با هم عجین شده اند و به دلایل قانونی امکان بازگشایی معابر و تخریب وجود ندارد و ساکنین نمی توانند پارکینگ تامین کنند، ما به شهرداری اجازه دادیم چنانچه در فرایند قانونی توانست برای این محدوده ها مجوز عدم تامین پارکینگ بگیرد و به جای آن پارکینگ های طبقاتی در آن محدوده ها ایجاد کنند.

وی در پایان با اشاره به موضوع عوارض بهره برداری موقت مکانی در پهنه های m و s گفت: دریافت عوارض بهره برداری موقت مکانی در پهنه های m و s که امکان کسب و کار در آنجا وجود دارد برای اولین بار در شهر تهران در قالب قانون تصویب شد، بر این اساس اجازه دادیم شهرداری تهران این مصوبه را تا نیمه سال آینده با تشخیص خود در 4 منطقه اولویت دار بصورت پایلوت اجرا کند و بازخوردها را به شورا ارائه دهد، اگر این باز خوردها مثبت بود و رضایتمندی شهروندان و رونق کسب و کار را در پی داشت به سایر مناطق تعمیم داده شود.

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: