افشین حبیب زاده در گفتوگو با باشگاه خبرنگاران جوان:
پایتخت به ۹ هزار دستگاه اتوبوس نیاز دارد/ برگزاری مناقصه برای خرید ۶۵۰ دستگاه واگن
حبیب زاده گفت: اگر مردم را به استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی تشویق میکنیم باید زیر ساخت آن را نیز فراهم کنیم.
به گزارش معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران افشین حبیب زاده عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در گفتوگو با خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره آخرین وضعیت توسعه و تجهیز ناوگان حمل و نقل عمومی (مترو و اتوبوس) با اشاره به این نکته که روزانه در پایتخت ۱۸ تا ۲۰ میلیون سفر انجام میشود، گفت: طبق برنامه ریزیهای انجام شده قرار بود ۱۵ میلیون از این سفرها به وسیله ناوگان حمل و نقل عمومی انجام شود که متاسفانه به دلیل مناسب نبودن زیر ساختها تنها ۵ میلیون سفر با استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی در پایتخت انجام میشود.
عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران افزود: برای رسیدن به ۱۵ میلیون سفر به وسیله ناوگان حمل و نقل عمومی باید ۳ هزار واگن و ۳ هزار دستگاه اتوبوس به ناوگان حمل و نقل عمومی پایتخت اضافه شود که در موضوع تزریق واگن به ناوگان حمل و نقل عمومی از سهم ۱ هزار واگن مناقصه ۶۵۰ دستگاه واگن برگزار که یک شرکت چینی برنده آن مناقصه شد.
حبیب زاده افزود: یکی از مشکلات پیش آمده این است که بانک مرکزی در تبدیل یورو به یوآن با مشکل مواجه شده که به سرانجام رسیدن این توافق را به تاخیر انداخته است.
او با تاکید بر این نکته که اگر قرارداد نهایی و مشکلات بانکی حل شود یک سال زمان میبرد تا واگنها به ناوگان حمل و نقل پایتخت اضافه شود، گفت: پیش بینی ما این است که در صورت حل مشکلات تجهیز ناوگان مترو به دو سال زمان نیاز داریم.
عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در تشریح آخرین وضعیت ناوگان اتوبوسرانی افزود: ۱ هزار میلیارد تومان بودجه برای توسعه ناوگان اتوبوسرانی در نظر گرفته شده که با این مبلغ میتوانم تنها ۷۰۰ دستگاه اتوبوس خریداری کنیم که بخشی از این تعداد اتوبوس باید از خارج از کشور وارد شود.
حبیب زاده با اشاره به این نکته که تا به امروز ۵ هزار و ۹۰۰ اتوبوس در پایتخت مشغول به فعالیت است، بیان کرد: ۴۰۰ دستگاه از اتوبوسهای پایتخت مجهز به مخزن سوخت سی ان جی هستند که به دلیل فرسودگی نیاز به تعویض دارند که برای تعویض آنها قول دو ماهه داده شده است.
او ادامه داد: از ۵ هزار و ۴۰۰ دستگاه اتوبوس باقیمانده بسیاری از آنها عمر بالای ۸ سال دارند که باید مدیریت شهری و دولت به فکر جایگزین آنها باشد.
عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران تصریح کرد: پایتخت به ۳ هزار دستگاه اتوبوس نیاز دارد تا در کنار ۶ هزار دستگاه اتوبوس موجود تعداد اتوبوسها به ۹ هزار دستگاه برسد و من باید اعلام کنم که وضعیت ناوگان اتوبوسرانی ما در وضعیت خطر است.
حبیب زاده ادامه داد: اگر ما شهروندان را به سمت استفاده همگانی از ناوگان حمل و نقل عمومی ترغیب میکنیم باید زیر ساختهای آن را برای شهروندان فراهم کنیم.